Com vol créixer Sabadell amb els nous edificis?

L’Ajuntament no es planteja un creixement en vertical sense fre i “aposta per edificacions d’alçades equilibrades i respectuoses amb l’entorn”. Ara s’estan construint edificis de 10 i 11 plantes

  • Passat i present s’uneixen a l’entorn de la plaça de la Sardana, amb Fira Sabadell i una torre de 14 plantes -
Publicat el 17 d’abril de 2025 a les 11:46
Actualitzat el 17 d’abril de 2025 a les 13:31

La ciutat de Sabadell viu en aquests moments la construcció de dos nous edificis residencials d’11 i 10 plantes respectivament que seran noves icones del paisatge urbà en els pròxims anys. Es tracta de les promocions Parc Tèxtil, a l’Artèxil -Gran Via–, i Illa Creu Alta, al carrer de Francesc Layret. Amb elles, però, Sabadell no toca sostre, ja que l’edifici més alt del Vallès Occidental és la Torre Millenium de l’Eix Macià amb 22 plantes; en tots els casos, baixos a banda. En el cas del Parc Tèxtil, l’edifici d’11 plantes serà el més alt dels tres de què consta la promoció, amb 82 habitatges en conjunt. L’Illa Creu Alta ja té dos edificis construïts, però només el tercer compta amb 45 domicilis.

Si un edifici té més o menys plantes d’alçada ho determina el planejament urbanístic de cada consistori i, en el cas del Pla General Municipal d’Ordenació de Sabadell (POUM), fonts municipals assenyalen que el model de ciutat “aposta per edificacions d’alçades equilibrades i respectuoses amb l’entorn”, tenint en compte en determinades zones de la ciutat la presència de l’Aeroport. Les mateixes fonts assenyalen que ara mateix no hi ha una limitació d’alçada prefixada, però qualsevol proposta que es faci en aquest sentit ha de tenir en compte diversos elements com la qualificació urbanística, l’amplada dels carrers o les afectacions aeronàutiques.

  • La promoció de l’Artèxtil tindrà tres edificis: el més alt, de baixos més 11 plantes

Això hauria d’allunyar de Sabadell casos com la Torre Barceló de Mataró, que ha generat debat a la capital del Maresme pel seu impacte en el paisatge, sent una torre de 25 plantes amb 192 habitatges a primera línia de mar. Segons les mateixes fonts municipals, en aquests moments a Sabadell “no està prevista” la construcció de cap edifici d’aquestes característiques i subratllen que Sabadell s’encamina cap a “un model de ciutat que no creixi en vertical de forma desmesurada, sinó que mantingui una escala urbana coherent”.

 L’arquitecte urbanista sabadellenc Manel Larrosa assenyala que per dur a terme operacions urbanístiques de certa magnitud com la torre d’habitatges de 14 plantes d’alçada que es va construir a la plaça de la Sardana, en els terrenys del que ara és Fira Sabadell i, anteriorment, l’Asea Brown Bovery (ABB) “per normativa t’has de distanciar dels edificis preexistents de l’entorn”.

Alhora, apunta que això permet “alliberar espai al costat”, perquè es construeixen en parcel·les de grans dimensions en les quals s’obren places, per exemple, cosa que es pot veure a illes de diferents barris en què hi havia fàbriques i ara hi ha habitatges o supermercats. “En la reconversió d’una fàbrica, el més comú és que es feia una cessió del 50% de la superfície de la parcel·la [a l’Ajuntament] per dedicar-la a zona verda o equipament”, assenyala Larrosa. I afegeix que la normativa permet que no sempre es facin aquestes cessions en el mateix lloc, sinó que poden resultar de la suma de diversos espais. El sabadellenc creu que l’Eix Macià pot incorporar algun gratacel més en el solar que ara és un aparcament de sorra, amb una superfície de dues hectàrees. Segons Manel Larrosa, “allà tindria sentit fer-hi una operació amb una torre d’oficines i una d’habitatge social”.