Els darrers dies, les xarxes socials van plenes d’imatges reals convertides en dibuixos que simulen ser fets a mà. La majoria comparteixen un estil: ulls grans, colors càlids i fons detallats. No és casualitat, ja que totes aquestes imatges, que repliquen l’estil de l’estudi japonès Studio Ghibli, estan fetes amb intel·ligència artificial i en menys de cinc minuts.
“Aquesta eina s’apropia de recursos que no els hi són propis“, lamenta l’il·lustrador sabadellenc Ricard Efa, que s’oposa “frontalment” a la IA generativa. Una situació que, segons Efa, està perjudicat “greument” un sector que “ja viu en certa precarietat”. La tendència és que ara particulars i empreses decideixen apostar pel cost zero i la rapidesa de la IA si necessiten qualsevol mena d’il·lustració, abans que recórrer als professionals. “S’aprofita d’obres alienes sense permís, ni compensació, ni cap mena d’ètica“, adverteix el sabadellenc, que sosté que ara només cal escriure: “‘Fes-me una foto amb això, fes-me un dibuix amb aquest estil o fes-me una cançó imitant aquest artista'”. “Se salta tots els drets, i mira que ja en tenim pocs els artistes”, afegeix l’artista, que recentment ha recollit el Premi Crítica Serra d’Or.
“Hi ha una analfabetització visual”
La il·lustradora Marina Vidal també lamenta que “aquest programari ha comès un robatori massiu de milions d’autors i autores d’arreu del món”. A més, assegura que s’està produint una “analfabetització visual” perquè “la IA està homogeneïtzant l’art i vomita tots els referents junts”. “Això fa que no siguem crítics amb el que veiem”, afegeix.
La qüestió ha entrat de ple en l’ordre del dia des que Hayao Miyazaki, director de Studio Ghibli, va esclatar contra aquesta nova moda amb les declaracions: “Això és un insult a la vida mateixa”. Vidal explica que per a molts artistes, aquest estudi japonès és un referent. “És universal”, diu. Lamenta que “darrere de cada frame hi ha molta feina” i explica que “per fer una escena de sis segons, Ghibli va tardar diversos mesos”, que ara queden reduïts a un clic per efecte de la IA generativa.
Sectors de la indústria que ja ho noten: “Hi ha hagut acomiadaments”
La revolució de la IA ha tret el cap en tots els sectors. Si bé és cert que ha ajudat a optimitzar moltes feines, també ha arribat a substituir persones. Han sortit molt mal parats milers d’il·lustradors que es dediquen especialment a sectors com el cinema o el videojoc. A l’estat s’han comptabilitzat milers d’acomiadaments, per exemple, d’artistes 2D o concept art –que fan els primers dissenys de personatges animats–. “I només cal parlar amb companys il·lustradors, dels que treballen amb dibuixos per encàrrec per a empreses, que, a poc a poc i de manera constant, noten que van perdent clients”, lamenta Ricard Efa.
La patronal s’ha pronunciat repetides vegades
El sector ja ho veu com “una espasa de Dàmocles” i s’ha mobilitzat. L’Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya (APIC) ha emès diversos comunicats mostrant la preocupació envers un ús inadequat de les tecnologies d’intel·ligència artificial; sobretot pel que fa als límits ètics, socials i econòmics. Demanen una “regulació urgent” perquè la IA generativa garanteixi protecció i contribució als artistes.
El fet és que actualment convertir una foto real en una a l’estil Studio Ghibli, per exemple, és d’allò més senzill: n’hi ha prou amb adjuntar la fotografia original en el programa i demanar-li. En menys de cinc minuts el xat reenvia la nova foto i l’usuari ja se la pot descarregar.