El futur d'un emblema de Sabadell: "No podem deixar perdre un lloc així"

Els treballadors i clients fan balanç d'un edifici històric per la ciutat i en reivindiquen la importància de què continuï amb vida

Publicat el 03 d’abril de 2025 a les 09:00
Actualitzat el 14 d’abril de 2025 a les 17:51

Arran de la problemàtica de la manca de relleu amb què s'estan trobant diverses parades, ja sigui per manca de descendència o perquè ningú se'n vol fer càrrec, alguns ciutadans asseguren que el Mercat Central "no té futur" o que "li queden 5 anys" i, d'altres, en canvi, exposen que "un edicifi tan icònic com aquest no es perdrà mai". Davant d'aquesta diferència d'opinions, hem anat al Mercat Central a preguntar tant a paradistes com a clients què significa aquest lloc per ells i quin futur l'hi veuen.

"VEIG BROTS VERDS EN LES FUTURES GENERACIONS"

El Brunni Bomboneria, experts en xocolata artesanal, és una de les parades del Mercat Central que fa menys temps que és al servei de la ciutat. Fa tan sols 5 anys que van obrir i el propietari, David Canyadell, assegura que té esperança en el futur d’un lloc tan especial i icònic de la ciutat com ho és el Mercat Central. “La gent estima el que fa i confio fermament en les noves generacions que aniran apareixent”, explica. “Un lloc com aquest no es pot perdre i la ciutadania n’és conscient”, afegeix. Respecte al canvi generacional que hi està havent en aquest tipus de comerç assegura que “és una cosa normal, però no només té una lectura negativa”. Canyadell afirma que trobaria relleu “segur”, tot i que és plenament conscient que les dinàmiques de treball entre els joves estan canviant i “poca gent vol treballar un dissabte a la tarda al Mercat Central podent fer 37,5 hores setmanals”. Tot i això, el balanç és positiu i veu futur en un “lloc emblemàtic” per una ciutat com Sabadell.

[caption id="attachment_339520" align="aligncenter" width="700"] El propietari del Brunni Bomboneria, David Canyadell, atenent una clienta / DAVID CHAO[/caption]

“SI TREBALLES AQUÍ I NO T’HO ESTIMES NO HI TENS FUTUR”

Si hi ha algun concepte que pot englobar què senten els paradistes del Mercat Central per la seva feina és, sens dubte, estima. I un dels màxims exponents d’aquest sentiment és Joan Brossa, propietari de la Xarcuteria i Queviures Brossa, especialitzats en formatges i embotits artesans. “Portem aquí des que va obrir: va començar la meva àvia, va passar als meus pares i m’ha arribat a mi”, explica orgullós. La qualitat del producte és el principal element diferencial que ofereix el Mercat Central i així ho defensa Brossa: “Un lloc així on només hi ha producte de qualitat s’ha de preservar i cuidar. No es pot perdre!”, defensa. “Aquest lloc és únic i, en part, és perquè els qui hi treballem ho cuidem. Quan estimes les coses les cuides, i això fem cadascun de nosaltres”, conclou.

"ENTRE SETMANA HI VE POCA GENT, AL MERCAT CENTRAL"

Dins d’un optimisme generalitzat arran de l’estima dels treballadors cap al Mercat Central també hi ha una part més crítica amb la situació que està patint. La Merche, treballadora de la parada Peix i Marisc Rosa, assegura que “cada vegada estan tancant més coses” i que “hi ha menys afluència” que fa uns anys. Aquest darrer fet l’atribueix al fet que els joves ja no compren al Mercat, però, alhora, reivindica que “si es vol qualitat, s’ha de pagar un preu”.    

[caption id="attachment_339521" align="aligncenter" width="700"] La Merche, treballadora de la parada Peix i Marisc Rosa / DAVID CHAO[/caption]

"EL PRODUCTE ÉS BONÍSSIM, PERÒ ES PAGA""

L’Edgar explica que va al Mercat Central a comprar aliments molt concrets de tant en tant, però que la compra grossa no la fa allà, “perquè és molt car”. Assegura que li agradaria anar-hi més sovint, però la situació actual no li ho permet, tot i que quan pot hi va, ja que “la qualitat del producte és excel·lent” i el servei, també: “Es nota que els paradistes saben de què parlen i no passa com als grans supermercats que molta gent no sap ni què està venent, però això es paga i no és barat”, exposa. Perdre el Mercat Central suposaria una pèrdua de bon producte i bon tracte per a la ciutat i així ho defensa l’Edgar: “Sigui per tradició o per costum, seria molt gros perdre un lloc com aquest. És una feina que vol moltes hores i sacrifici, però esperem que la manca de relleu no sigui un problema que es faci més gros del compte”, conclou. 

[caption id="attachment_339527" align="aligncenter" width="525"] L'Edgar, client puntual del Mercat Central / D.S.[/caption]

"CADA VEGADA HI HA MENYS GENT COMPRANT"

L’Eulàlia assegura que no és una clienta assídua del Mercat Central, però de tant en tant hi va i no és quelcom que veiés a casa seva. “La meva àvia venia diàriament; la meva mare, setmanalment, i jo, dos o tres cops l’any”, exposa. Assegura que “és un lloc que ha canviat molt” i la preocupa que s’arribi a un possible tancament. “Veig les botigues amb menys gent cada vegada, però no dubto que té futur”.

"ÉS EL MILLOR QUE TENIM"

Per a molts, perdre el Mercat Central seria com perdre una part de la seva infantesa: “Fa més de 70 anys que vinc, com a mínim, un cop per setmana”, explica la Rosa. Ja ho veia fer a la seva àvia i ha permès que els seus nets la vegin fer-ho a ella: “Res em fa més feliç que venir a comprar amb els meus nets”, exposa emocionada. “Espero que siguem conscients que un lloc així no el podem deixar perdre!”