Desconcert per la desaparició d'activitats per a la gent gran del mercat de Sant Joan

El Mercat de Sant Joan tenia previst mantenir la seva activitat  per a la gent gran però s'han eliminat activitats. No es recuperaran fins al setembre

  • Desconcert per la desaparició d'activitats per a la gent gran del mercat de Sant Joan
Publicat el 20 de març de 2025 a les 12:36
Actualitzat el 21 de març de 2025 a les 15:41
El Mercat de Sant Joan tenia previst mantenir la seva activitat anual per a la gent gran durant la temporada 2025 i 2026, però han desaparegut activitats sense previ avís. El motiu? Un conflicte entre l'empresa entrant i l'empresa sortint. L'Ajuntament de Sabadell confirma que, després de renovar a una nova empresa el contracte per a l’organització de les activitats que s’ofereix a l'antic mercat i als complexos de Gent Gran, l'antiga empresa ha donat de baixa les treballadores sense previ avís i no s'ha dut a terme el procés de subrogació del personal. És a dir, no s'ha transferit la plantilla de treballadors d'una empresa a una altra. "La meitat de les activitats s'han anul·lat, no ens donen cap mena d'explicació i estem al carrer, sense saber què ha passat", exposa una de les treballadores afectades. Segons l'Ajuntament, caldrà tornar a iniciar una licitació i, per tant, és probable que fins al mes de setembre no es puguin recuperar totes les activitats. L’empresa que fins ara portava les activitats ha donat de baixa part de la plantilla sense previ avís ni notificar-ho ni a l'Ajuntament ni a l’empresa que ha guanyat el procés, a qui hauria d'haver subrogat el personal, i que finalment ha rebutjat formalitzar el contracte. "Ens hem reunit amb els treballadors per explicar-los la situació que s’ha produït i que afecta la plantilla, com els usuaris del servei i l’Ajuntament, que som part afectada. Estem al costat dels empleats afectats", assenyala Laura Reyes, regidora de Gent Gran. "La responsabilitat recau en diversos graus a les empreses, els treballadors estan patint les conseqüències d’una situació de descoordinació i de conflicte entre dues empreses", afegeix, i s'han posat a la disposició de la plantilla.

Què ha passat?

El contracte per a l’organització de les activitats s’adjudica a una empresa externa i la licitació l’ha guanyat una empresa diferent a la qual hi havia fins ara. L'actual empresa a la qual s’ha adjudicat el servei és EI L’Eina SCCL per un valor de 68.530 euros per un any (2025-2026). En el procés de trànsit d'un adjudicatari a un altre hi ha un procés de subrogació del personal que, en aquest cas, és obligat, i correspon fer-ho a les empreses. Segons ha pogut saber el Diari, la nova empresa no hauria volgut signar el contracte per l'antiguitat dels treballadors. El Diari ha intentat contactar amb l'empresa que hauria d'assumir el servei, però no ha rebut resposta. "L'Ajuntament n'ha d'estar informat però no pot fer cap tràmit", exposen fonts municipals. És en aquest procés de subrogació on es produeix el conflicte i l'empresa que tenia fins ara el contracte dona de baixa els treballadors, que han quedat al carrer i sense prèvia informació, sense coordinar-se ni informar la nova empresa. Això trenca el procés de subrogació. I els treballadors són acomidats de manera improcedent. Com no hi ha contracte vigent, el servei es deixa de prestar, sense opció a pròrroga o a impulsar un contracte d'urgència. En aquest sentit, caldrà iniciar de nou la licitació del contracte i, per tant, és probable que fins a l'inici del curs al setembre no es puguin recuperar la totalitat de les activitats previstes. "Estudiarem penalitats i sancions que corresponguin a la o les empreses pel seu comportament que han perjudicat l'Ajuntament, els usuaris dels serveis i, sobretot, els treballadors", assevera Reyes.

Quines activitats no s'estan oferint?

Es mantindran totes les activitats organitzades per les associacions veïnals i pel voluntariat, és a dir, les que no depenen directament de la nova empresa. Les activitats que no s'estan oferint ara al mercat de Sant Joan són les classes d'anglès, bodymind, gimnàstica ballant, estiraments, daoyin, tutories personalitzades per a l'ús de dispositiu mòbil i memòria. També ha afectat a classes que tenien lloc als complexos de Gent Gran de Sabadell. Al Complex Sant Oleguer, s'ha anul·lat temporalment les classes d'anglès i francès bàsic per viatjar, música i moviment, daoyin i memòria. Al Complex Parc Central, la de memòria i, al Complex Alexandra, Artteràpia i Memòria. A banda, el mercat de Sant Joan ara tanca abans les seves portes, a les 18 h. Abans, l'equipament estava obert de dilluns a divendres fins a les 19.45 h.

Quines activitats queden vigents?

Al Mercat de Sant Joan es podran continuar fent les activitats organitzades per voluntaris o entitats.  L’Associació de Veins Rambla-Centre ofereix activitats de mitja i ganxet, anglès beginners, anglès nivell 2, anglès nivell 3, tai-txi, manualitats, dibuix i pintura, mahjong, puntes de boixets i balls en línia. Per part de voluntaris s'ofereix 'Anglès conversa', 'Winwin', 'Brigde', 'Memòria', 'Sardanes', Català escrit', 'Juguem a la Canasta', 'Tardes de jocs' i 'El plaer de la literatura'. https://www.diaridesabadell.com/2025/02/03/mercat-sant-joan-sabadell/