Tanca la fruiteria Ca n’Oriac, un dels negocis més antics del barri

Juan Heredia abaixa la persiana d’un dels negocis més antics del barri, amb més de 50 anys d’història: “Ca n’Oriac forma part de la meva identitat”

  • Noves incorporacions en l'àmbit notarial
Publicat el 24 de gener de 2025 a les 13:37
Actualitzat el 24 de gener de 2025 a les 13:41
Quan només tenia nou anys, Heredia acompanyava el seu pare amb la furgoneta a repartir melons i síndries. Li feia molta vergonya quan el seu pare anunciava l’arribada de la fruita, i ell s’amagava sota el seient del cotxe. Com ell diu, porta el negoci a la sang: quan era xicarró, el pare l’animava a jugar fent camins i camins de melons. El que en realitat feia, era ajudar-lo a endreçar la fruita. Tanca a Ca n’Oriac un dels negocis més antics de l’avinguda de Matadepera, amb més de 50 anys d’història, sense relleu generacional, la Fruiteria Ca n’Oriac, la de tota la vida. “Em fa molta pena abandonar, el barri m’ho ha donat tot. Ca n’Oriac forma part de la meva identitat”, expressa emocionat Juan Heredia. “Amb 62 anys, em toca retirar-me per motius de salut. Tot i que em dol molt fer-ho”, admet.  Heredia ha dedicat tota la seva vida a la fruita i s’ha especialitzat en l’embotit, els dolços i la pesca salada murciana. “Soc català, amb accent andalús d’herència i venc productes de Múrcia”, riu.  Van començar amb la furgoneta i una barraca de fusta i un tendal davant del popular Niño Jesús – l’actual Sabadell Gent Gran Centre de Serveis, a ronda de Collsalarca–, on venien melons i síndries, on treballaven de temporada. Ell picava els timbres de tots els edificis per anunciar l’arribada de la fruita: “Alguns s’enfadaven quan ho feia,  però la majoria els esperava cada setmana amb els braços oberts. També van fer servei a Can Rull. Temps després, ja van instal·lar-se a una botiga de l’avinguda de Matadepera venent fruita tot l’any que, durant un temps, van combinar amb el seu servei al Mercat Central.  [caption id="attachment_330447" align="aligncenter" width="700"] Juan Heredia, a la fruiteria Ca n'Oriac, amb una clienta / DC[/caption] Són una institució de barri. Així ho han assegurat els clients que, entre llàgrimes, aprofitaven els últims dies per a fer les compres i acomiadar-se del Juan i la Rosi. “Tota la vida venint aquí... ara on comprarem la fruita? El seu pare ja m’atenia!”, explica una de les clientes. “Faré tot el que pugui per venir l’últim dia a acomiadar-me”, afegeix un altre client. Amb la botiga plena de gom a gom, ha de dir adeu al seu negoci per prescripció mèdica. Heredia no té gaire clar quin ha estat el secret per a tirar endavant un negoci que s’ha consolidat com un referent al barri. Potser ha estat la seva dedicació: cada dia va a buscar i seleccionar ell mateix la fruita que ven. Potser la seva proximitat. O potser la qualitat de la fruita. “Sempre he buscat el millor producte a bon preu”, sosté.

Un comiat pels clients

La fruiteria d’Heredia ha  convergit amb el teixit social i cultural del barri. Durant la romeria de la Fuensanta, la verge s’atura davant de la seva fruiteria des de fa molts anys i hi reparteixen gaspatxo i aigua fresca per als assistents. Col·laboren amb les festes majors de barris, la Verge de la Cabeza, de la Fuensanta, entre d’altres. “S’agafa molt afecte a les persones, hi ha gent amb qui fas una amistat molt profunda. I la gent gran... són especials per mi”, diu Heredia. El sabadellenc ha organitzat un comiat a la seva botiga avui, dissabte 25 a les 13 h per a agrair la confiança durant tots aquests anys a la seva clientela. “La meva clientela és molt trempada, molt agradable”, insisteix. “I s’ho mereixen tot, estic molt agraït. M’he sentit molt cuidat i, gràcies a ells, he tirat endavant”, sosté. El que té clar és que es farà un bon fart de plorar.