Els impostos del 2025 tiren endavant tot i les crítiques de l'oposició

El Govern aprova de forma inicial l'increment del 2,7% dels impostos. L'oposició, en general, reclama una proposta més progressiva i menys lineal

  • Els impostos del 2025 tiren endavant tot i les crítiques de l'oposició
Publicat el 11 d’octubre de 2024 a les 13:37
Actualitzat el 11 d’octubre de 2024 a les 17:29
El Govern ha aprovat inicialment les ordenances fiscals i els preus públics per a l'any 2025 en una sessió extraordinària del ple municipal celebrada aquest divendres en què, en general, l'oposició li ha reclamat una tarifació més progressiva i menys lineal. L'executiu de PSC i Junts ha tirat endavant aquesta proposta amb els seus 16 vots favorables, l'abstenció de Sabadell En Comú Podem i els vots en contra d'ERC, Crida, PP i la ultradreta. Els comptes entren ara en fase d'al·legacions, abans que s'aprovin definitivament, com a màxim, a final d'any. La principal novetat de cara als impostos de l'any que ve, com ja es va anunciar, és una pujada generalitzada de les ordenances d'un 2,7% corresponent a la inflació subjacent de l'agost, rebaixada unes dècimes en la línia de les previsions de tancament de l'any. Es preveu que la taxa d'escombraries augmenti un 2% i, la del cementiri, un 3,6%. En aquest darrer cas, és així perquè la revisió la proposa el concessionari (Torra SA) que ha de presentar la proposta de la taxa abans del mes de juliol, basada en l’IPC interanual. En aquest cas, la xifra és del maig i per això és diferent al 2,7% general. Altres anys, l'increment de la taxa del cementiri ha sigut menor per aquest mateix motiu. El regidor de Serveis Econòmics, Antonio Rodríguez, ha explicat que la proposta respon als "ajustos necessaris" per garantir la fiscalitat i les inversions de la casa consistorial, i ha afegit que és una "proposta assumible, equilibrada i prudent en la línia del que fan molts ajuntaments amb un increment moderat, però suficient, per fer front als costos dels serveis municipals necessaris per a la ciutadania". Rodríguez ha insistit que Sabadell "continua per sota de la mitjana comarcal i de ciutats similars pels impostos que es paguen".

Com quedaran els rebuts?

Per exemple, amb l'IBI, que a Sabadell té un rebut mitjà de 443 euros, 146,62 euros menys que la mitjana comarcal. Si no hi ha cap canvi, el 2025 a Sabadell l'IBI augmentarà 11,96 euros de mitjana i se situarà a 454,96 euros per llar. Es podrà fraccionar en quatre rebuts. Sobre la taxa d'escombraries, el regidor ha defensat que "tothom paga un mínim de 15,41 euros" i que es deflactaran les taules de renda el mateix percentatge que s'incrementa la taxa, un 2%. El cost de mitjana per habitatge serà de 85,47 euros. També ha intervingut el 5è tinent d'alcaldessa i portaveu de Junts, Lluís Matas, que ha assenyalat que la proposta fiscal respon "a un increment més tècnic que recaptatori" en una conjuntura "possibilista i realista" que ha de permetre garantir els serveis bàsics i la seva qualitat. Al llarg del plenari, ha sobrevolat la crítica a la manca de finançament de les administracions locals, la qual cosa els deixa poc marge de maniobra. Els comuns són l'únic grup de l'oposició que s'ha abstingut i no ha votat en contra de la proposta. El seu portaveu, Joan Mena, ha alertat que "tenim una ciutat cada dia més desigual i aquesta proposta no ho corregeix". Mena ha lamentat que l'any 2023, a les portes de les eleccions municipals, l'executiu congelés els impostos, i els augmentés un 15% passats els comicis. Els comuns s'han abstingut perquè volen intentar negociar amb el Govern introduir una "tarifació social quan sigui possible", per exemple, congelar els impostos en els trams de renda per sota del Salari Mínim Interprofessional (SMI) i incrementar-lo més d'un 5% a aquells que cobren més de 3,5 vegades l'SMI. Per la seva part, la regidora Sílvia Renom, d'ERC, ha reclamat una "fiscalitat progressiva i equitativa". "En lloc d’aplicar pujades generalitzades, l’Ajuntament hauria d’analitzar alternatives quirúrgiques amb tarifacions socials o bonificacions. Han de ser conscients que pujar les taxes no és l'única solució". En aquest sentit, demana posar esforços en optimitzar recursos, millorar l'eficiència i cercar vies de finançament alternatives. A causa de la diferència en l'increment de la taxa del cementiri, Esquerra també reclama fixar un criteri únic per revisar les tarifes de les concessionàries, ja sigui aplicar l'IPC o la inflació subjacent.  D'altra banda, i en la mateixa línia que els comuns i ERC, la Crida ha apuntat que "no s'hauria de fer un augment per tothom de la mateixa manera sinó per trams", en paraules de la regidora Anna Lara. L'edil ha subratllat que el que paguen els ciutadans per la recollida i tractament de residus haurà augmentat un 114% amb la incorporació, enguany, de la taxa comarcal, més l'increment del 2% previst. Finalment, Cuca Santos, del PP, ha acusat el govern de Marta Farrés de "deixar buides les butxaques de famílies, autònoms i pimes", per la qual cosa ha votat en contra de la proposta d'ordenances fiscals i preus públics pel 2025.