Fatiga, falta de rendiment, debilitat... Quins aliments em poden ajudar?

  • Fatiga, falta de rendiment, debilitat... Quins aliments em poden ajudar?
Publicat el 10 d’abril de 2024 a les 19:25
Actualitzat el 25 d’abril de 2024 a les 12:44

La primavera no sempre altera la sang a tothom. Al contrari, l’arribada de l’estació causa astènia a moltes persones, que provoca sensacions de fatiga, debilitat i falta de vitalitat. Les tasques simples del dia a dia fan muntanya, decau el rendiment a la feina. La bona notícia és que hi ha pautes alimentàries que poden combatre aquests símptomes. La nutricionista Lara Carballo, del centre Sol i Lluna, ens ofereix uns quants consells. 

El cos necessita minerals i vitamines per plantar cara a l’astènia. Carballo aconsella aliments plens d’“alegria i color”com “amanides ben completes, productes d’hort i gaspatxos, a més de força fruita, com poden aportar una macedònia o un plat de meló amb pernil ben fresc, per exemple”. La clau, recalca, és basar l’alimentació en productes vegetals. 

A més, enumera alguns “súperaliments” que ens aportaran energia de forma molt concentrada: llavors, cèsam, xia, fruits secs o llevat de cervesa, que conté vitamina i és antioxidant. Per contra, proposa reduir els hidrats de carboni blancs i sumar llegums, “que tenen més quantitat de minerals provinents de la terra”.

La fatiga també apareix pel canvi de temperatura. “Està fent molta calor i les vies i els conductes es ressequen, per la qual cosa apareix el cansament genèric”. És imprescindible hidratar-se adequadament. A banda d’un litre i mig o dos d’aigua, recomana infusions, sucs de fruita naturals i batuts. 

“No sé què em passa aquests dies, però em costa pensar més”, hem sentit a dir força vegades. Carballo insta a aprofitar el canvi d’estació per fer depuració del fetge i els ronyons “perquè filtrin al 100%”, ja que, a causa de les toxines, “el cos treballa més lent”. Proposa que, durant una setmana, afegim a la dieta productes que duguin plantes que drenen líquids, com la cua de cavall, per fer neteja del fetge, o el marià i el boldo. 

El canvi d’horari també afecta el bioritme i ens pot costar molt més dormir. I el cos, sense un bon descans, no treballarà com toca l’endemà i sentirem que la fatiga s’incrementa. “És un dels problemes que ens trobem més a consulta...”, comenta Carballo. Fins i tot, pot ser que notem “falta de gana”, cosa que es deu a que el cos, exhaust, “enretira necessitats fisiològiques”. La nutricionista experta explica que, en cas que sigui necessari, els professionals de la nutrició poden recomanar suplements naturals, com el magnesi, per relaxar el sistema nerviós i descansar millor durant la nit.

Per dormir bé, hem d’evitar empatxar-nos per sopar, ja que l’energia del cos es focalitzarà a fer la digestió i ens notarem menys descansats. I per a tenir força l’endemà, creu adient sopar proteïna, ja que “mentre dormim es fan processos metabòlics de recuperació de teixits musculars i ossis del cos”, combinada amb aliments amb fibra vegetal, per alleugerir la digestió. 

Per a eliminar toxines, per altra banda, és essencial per activitat física, preferentment a l’aire lliure. Així, afegeix, “suant eliminem toxines, la sang s’oxigena i els òrgans funcionen millor”.