Mercè Caso i el respecte per la justícia

"El desprestigi dels jutges ve de les seves actituds i decisions, no dels ciutadans"

19 d’abril de 2025

La nova presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Mercè Caso, reclama “respecte per les decisions judicials (...) la crítica no pot comportar falta de respecte”. Bé. Haurien de ser els jutges els que haurien de tenir decòrum pels ciutadans que els paguem el sou i en massa ocasions ens falten el respecte. Per exemple, no parlen català. Posem més exemples. La jutge ultra Carmen Lamela se’n va fotre d’un advocat el client del qual tenia un fill que en un accident havia quedat tetraplègic. L’home, a més, va estar dos anys a la presó quan era innocent. Va ser ascendida de forma increïble. O els nombrosos insults que jutges com Manuel Marchena o Pablo Llarena van emetre contra més de dos milions de catalans acusant-nos de ser violents, rebels, sediciosos, colpistes, etc. O la més recent conferència a Granada de Pablo Llarena, un jutge que no sap escriure, amb poques llums, on explica que no pensen complir el que digui el poder legislatiu, ni el TC. Caso continua dient que “sense respecte es debilita l’Estat de Dret i les institucions que el protegeixen”.

Es debilita l’Estat de Dret quan es troba una comptabilitat real d’un partit amb partides de diner negre donades amb noms i cognoms i que cap dirigent vagi a la presó. També debilita la justícia que cap jutge sigui capaç de tancar a la presó als policies que van actuar com la STASI dedicant temps i diners a inventar-se casos de corrupció falsos dels dissidents, independentistes, de Podemos i ara del PSOE. Caso, però es referia també a la sentència del cas Alves. M’emprenya que Caso digui que les decisions dels jutges “són difícils d’entendre”  i que el dret és “un instrument tècnic que té regles complexes”. Aquesta afirmació demostra molt elitisme. Massa vegades els jutges s’amaguen darrera frases mal construïdes per defensar el contrari de l’esperit de la justícia. En el cas de Dani Alves el tribunal que l’ha exonerat ha fet un flac favor a la justícia perquè ha seguit l’exemple del cas de La Manada, on fins i tot amb gravacions dels criminals que van violar una noia, un jutge hi va veure “jolgorio”. En aquests cas totes les evidencies i testimonis apuntaven a una condemna però els magistrats (tres dones i un home) l’ha exonerat dient que la dona “no és fiable” i no s’han cregut a la víctima, a les amigues de la víctima, als treballadors de la discoteca que van aplicar correctament el protocol, als mossos, als metges, etc.

Fins i tot no han sabut interpretar l’informe forense, com ha hagut de dir ell mateix. Falta de comprensió lectora? Tampoc ajuda al prestigi quan el TS o el propi TSJC vol suplantar la voluntat del legislador sense respectar la divisió de poders i dicta lleis com quantes hores de castellà hi ha d’haver a l’escola. El desprestigi dels jutges no ve dels ciutadans i dels que opinem sinó de les seves actituds i decisions judicials. Per això és necessari canviar la cúpula judicial en mans de l’extrema dreta i dels rics i que es perpetuen per cooptació.