
Ara a portada
-
-
Sabadell Anna Lara: "El PSC s'aprofita del llegat de la Crida. Qui va projectar els pisos de Vimusa que ha inaugurat Farrés?" Albert Acín Serra
-
Sabadell Oficialitzada l'adjudicació de les obres del MNAC als sabadellencs HArquitectes Aleix Pujadas Carreras
-
-
Esports Cristian García: "A Sabadell es viu el futbol d'una manera diferent que a Terrassa" Marc Segarra Rodríguez
Boletaires, freneu-vos!
Josep Mercadé: “La massificació és un dels problemes que pateix el nostre entorn natural”

- Boletaires, freneu-vos!

- Josep Mercadé
- Periodista
Publicat el 08 d’octubre de 2024 a les 12:09
[Per Josep Mercadé, periodista]
Estimat lector, no sé si has estat un dels que aquest cap de setmana s’ha llençat a la recerca del bolet. Si no has estat tu, estic segur que coneixes algú proper que segurament hi ha anat. Potser hauràs rebut algun missatge amb la imatge del cercador de bolets amb una gran cara de satisfacció al costat d’un cistell farcit de rovellons. Com que ja fa dies que n’hi ha a la venda a les botigues, ens confirma que la nova temporada ha començat i que, fins i tot, pot ser mitjanament bona.
Cal tenir present que la persistent sequera havia desfet les esperances de molts aficionats, però les darreres pluges han fet tornar les ganes de poder gaudir d’una temporada que no serà com les d’abans, però sí una mica més agraïda que les dues anteriors. La conseqüència de tot plegat és que un exèrcit de boletaires surt en tromba a la recerca del preuat bolet. Ho fa gent experta i moltes altres persones que, enlluernades per les imatges difoses per les xarxes o esperonades per la mateixa televisió, s’aventuren a la cerca de bolets sense tenir gaires coneixements del que ofereixen els nostres boscos aquesta època de l’any.
De fet, la massificació és un dels problemes que des de fa temps pateix el nostre entorn natural. Un dels moments que més es nota és precisament la tardor, quan el temps ja no fa tan atractiu anar al mar i la muntanya acaba sent el millor recurs per gaudir d’estones d’oci en un entorn saludable. No és estrany, doncs, veure com determinats indrets del Pirineu acaben sent tan massificats com les serralades litorals de l’àmbit metropolità.
Anar a buscar bolets és una activitat que s’ha popularitzat molt. Alguns programes de televisió han jugat el doble paper d’intentar formar al mateix temps que afavoreixen la massificació del bosc. El resultat és molt decebedor, ja que si teniu la possibilitat de visitar zones forestals susceptibles de trobar-hi bolets, podreu comprovar l’estat lamentable en què s’acaben convertint alguns d’aquests indrets.
Aquí la figura determinant és la coneguda com el mal boletaire. Es tracta d’una espècie que es dedica a donar cop de bastó als bolets que no coneix i a remoure amb agressivitat el subsol pensant que el preuat bolet es troba enterrat a les entranyes de la terra. En realitat, només cal comprovar com els bolets sobresurten amb un estrany magnetisme, disposats a ser collits. Si no els coneixeu, deixeu-los. Per tot plegat, davant d’aquesta realitat, s’imposa fer una crida: boletaires, freneu-vos!
