Donar forma visual a una idea. Així descriu el seu treball Mariona Mora, directora d'art sabadellenca, qui es divideix entre "l’àmbit de la moda, l’art i la cultura". Ella busca la forma de representar creativament idees i històries: "Haig d'estar sempre investigant i reinventant-me".
Després de treballar dos anys en una agència de màrqueting digital, va entrar a la reconeguda firma de moda barcelonina Gabriel for Sach com a responsable de comunicació (marca que ha col·laborat amb figures com Úrsula Corberó, Bad Gyal, Lila Moss (filla de Kate Moss) o Milly Alcock, entre altres)."Va ser una experiència molt completa, ja que em va permetre veure i entendre en primera persona el funcionament intern d’una marca, i créixer amb ella: van ser uns anys de creixement exponencial i projecció internacional, i formar part d’un projecte així va ser una gran sort i un gran aprenentatge", explica. Tot i això, la part fonamental va ser poder tenir "total llibertat creativa per dissenyar i comissariar projectes des de la idea inicial fins a l’execució final".
Trencar amb el model establert
En el sector de la moda ens trobem que els patrons de consum impulsats per les novetats contribueixen a un model insostenible, on la necessitat de seguir les últimes tendències fomenta un consumisme constant i sovint excessiu. Com ens explica Mora, un dels principals objectius de Gabriel for Sach era oferir alternatives al model establert: “El valor diferencial de la marca són els dissenys atemporals, funcionals, i la producció local, que forma part del cor del projecte,” recalca. Creacions pensades per durar i no ser descartades al final de cada temporada. A destacar altres iniciatives, com la reutilització de retalls de pell sobrants de la producció —materials habitualment descartats— per crear posavasos de pell de diferents colors per als clients.
Disseny gastronòmic
"Cada plat explica una història, cada mos és una pinzellada en un llenç comestible", deia el xef nord-americà Anthony Bourdain. Una idea que es pot plasmar amb el que es coneix com a "food design" (disseny gastronòmic), disciplina que uneix el menjar amb la direcció d'art. I la darrera iniciativa de Mariona Mora. Amb l'intenció de crear vinyetes i paisatges dins d'un plat, Mora i la seva amiga Laia Solà (també directora d'art) han iniciat el seu projecte. "És un estudi de disseny gastronòmic des d’on explorem narratives al voltant del menjar i les experiències que s'hi generen", detalla.
La narrativa esdevé clau, tot explica una història. El menjar, la taula, els plats, les flors, la llum, la música o fins i tot el silenci. Per ara, han pogut treballar sobretot en esdeveniments privats. Destaquen un projecte en concret: "Un pastís de tres metres i unes espelmes de xocolata amb el codi binari com a peça central d’una instal·lació pels 10 anys de Domestic Data Streamers, un estudi amb seu a Barcelona que treballa en la intersecció entre dades, art i disseny". Una iniciativa que es pot analitzar des d'una perspectiva artística, sorpresiva o conceptual, però que destaca per una reflexió final única: "Hem de reivindicar el menjar com una experiència col·lectiva, com un acte compartit on tothom entra dins el mateix relat alhora".