La fórmula funciona i no cal tocar-la. El Fresc Festival torna del 25 de juny a l’11 de juliol amb una programació eclèctica, marcada per la catalanitat i farcida de talent sabadellenc. Música, teatre, paraula recitada i per primera vegada dansa conformen les 15 propostes d’una vuitena edició que vol superar el rècord històric de l’any passat, de 3.400 espectadors i un 90% d’ocupació. Tampoc no canvia l’argument insígnia del festival: rarament es veuen espectacles de primer nivell en una ubicació tan recollida i íntima, de només 275 butaques, i encara menys en un oasi de naturalesa enmig de l’urbs com són els Jardinets d’Espai Cultura.
Una ciutat brillant, de Conor Mc Pherson, inaugurarà l’edició. L'obra de teatre és una coproducció entre el Fresc i la companyia sabadellenca AlGalliner, sota la direcció d’Albert Gonzàlez i amb els actors de la ciutat Santi Ricart, Diana Torné, Òscar Castellví i Jan Casablancas. Després de l’estrena, la intenció és que la representació giri per Catalunya. En teatre, aquesta edició també acollirà: Els ossos de l’irlandès, de Víctor Borràs Gasch, una intriga rural que ha fet fortuna al Teatre Akadèmia; El principi d’Arquimedes, de Josep Maria Miró, sobre les pors contemporànies; La majordoma, de Rosa Renom, que ha estat un èxit al Heartbreak Hotel Teatre; el monòleg Faixedas i punt, de Fel Faixedas; i la comèdia sobre l’amor en la maduresa La paella dels dijous, de Lloll Bertran.
Els espectacles musicals del festival seran l’actuació de Judit Neddermann i Pau Figueres, el cor de gòspel –guanyador d’Oh Happy Day de TV3– In Crescendo, Miquel Abras, Mariona Escoda i Blaumut, que com dos anys enrere tancarà el Fresc. En aquesta ocasió, per presentar el sisè disc d’estudi, Abisme. Sharonne oferirà Divas, en què combina l’explicació d’anècdotes humorístiques amb versions d’èxits variats que van des de Liza Minnelli a Barbra Streisand, passant per Madonna, Lady Gaga o Nacha Guevara.
No hi faltarà poesia. Lluís Homar i Xavier Albertí, a Una llum constant, recitaran una antologia de poemes catalans variats. Per altra banda, Emma Vilarasau, Jordi Bosch i Lluís Claret oferiran Shakespeare a Venus i Adonis. Per primera vegada s’ha afegit dansa a la programació amb els espectaculars Brodas Bros, que desafien la gravetat mentre projecten efectes lumínics impressionants.
Hi haurà espectacles cada dia de la setmana exceptuant els dissabtes. “Tenim un petit Grec”, defensa el director de l’organitzadora Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, Joan Carles Sunyer. “És un festival en un espai singular amb programació que hi encaixa i una línia artística molt definida, de qualitat, amb artistes del país, un component local i novetats teatrals i estrenes de discos”, ha afegit, tot assegurant que com a iniciativa privada és complicat quadrar números oferint 15 espectacles amb només 275 butaques i artistes amb bon caixet, per la qual cosa ha agraït el suport d’empreses privades i l’administració pública.
“El Fresc aporta molt valor a la ciutat”, ha assenyalat el president de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, Josep Maria Manyosa. Un 40% dels espectadors són de fora de la ciutat, especialment de municipis propers on la programació cultural decau a l’estiu. “És un pol d’atracció cultural”. El director de la zona del Vallès Occidental del BBVA –principal partner– Andrés Cabello ha lloat la tradició cultural de la ciutat.
Entre els sabadellencs d’aquesta edició, hi ha la companyia AlGalliner i els actors d’Una ciutat brillant, Josep Julien, actor a Els ossos de l’irlandès, els Brodas Bros, Sharonne i Rosa Renom.