Trepitjar art, les catifes de l'Espai FOC Ventura

L'exposició 'Úniques' a l'Espai Foc presenta una col·lecció (de març a abril) de catifes d'autor. Creacions úniques que representen des d'obres de Klee o Picasso fins a carrers de Sabadell

  • Més que catifes, són tapissos. Obres d'art que superen l'aspecte decoratiu -
Publicat el 20 d’abril de 2025 a les 20:14
Actualitzat el 20 d’abril de 2025 a les 20:16

Obres de Paul Klee, Salvador Dalí, René Magritte, Pablo Picasso, Warlamis, Rafael Marquina i altres. Totes elles reproduïdes en forma de catifa-tapís (anomenades així pel seu estil, elaboració i col·locació) i exposades a l'Espai FOC Ventura. Edicions limitades creades amb els telers mecànics més avançats que existeixen, els telers Axminster (que poden generar catorze combinacions diferents de colors). Principalment dissenyades per marques tèxtils de prestigi com l'holandesa Desso, la danesa EGE o ALTASA i Alfombras Imperial de València. Creacions singulars, com el propi títol de l'exposició indica, que mai s'han mostrat en conjunt.

  • Diferents catàlegs de catifes basades en els treballs de reconeguts artistes

Per completar l'exposició, també es pot gaudir de quatre catifes-tapís concebudes per Ventura i teixides amb la tècnica de tufting manual a Sabadell per l'empresa Basté (mètode de fabricació que consisteix a injectar fils en una base tèxtil per crear catifes, tapissos i altres productes). També s'han elaborat a l'Índia per Rugs & More International. Entre elles una de la Via de Massagué celebrant el centenari de l'icònic carrer de la ciutat.

  • Representació de la Via de Massagué en una catifa

Entre les diferents catifes, es pot veure la representació d'un plat de ceràmica de Picasso, fet a mà, tallant el relleu amb tisores. Acompanyant aquesta peça, es poden observar tres catifes amb obres de l'artista visual grec Efthymios Warlamis, que representen diferents ciutats europees. Entre les obres dissenyades, també n'hi ha una on l'autor, Rafael Marquina, reconegut dissenyador, arquitecte i pare de la també destacada dissenyadora Nani Marquina, és conegut per una anècdota curiosa fora del món artístic: va ser l'inventor dels setrillers que no degotegen.

  • Catifes de ciutats d`Europa dissenyades per Warlamis

Un altre creador a destacar en l'exposició és el valencià Manolo Valdès, actualment resident a Nova York. Es pot veure la seva catifa on repensa i redissenya les Menines de Picasso (que són una reinterpretació de les de Velázquez). Des de Ventura recorden com durant un temps van tenir la col·lecció completa de catifes de Picasso, que durant una temporada es van vendre amb èxit. Actualment, algunes de les catifes-tapissos superen els deu mil euros a subhasta. "Aquest tipus de catifes-tapís mai es van arribar a entendre completament; els dissenyadors es van anticipar al seu temps. I les empreses que les produïen, tot i que encara existeixen, ara només fabriquen moquetes", recalca Francesc Ventura de l'Espai FOC.

  • Manolo Valdés i la 'rereinterpretació' de les Menines