Val la pena desviar-se del Passeig: noves exposicions a Belles Arts

Jesús Led, Gerard Torres Sanmartí, Josep Ubia i l’Associació d’Artistes Plàstics mostren les seves obres

  • Muralles, ponts i finestres
Publicat el 07 de febrer de 2025 a les 19:43
Actualitzat el 07 de febrer de 2025 a les 21:19

L’Acadèmia de Belles Arts acollirà fins al 7 de març tres exposicions de professors de l’entitat ben diferents i que val molt la pena visitar. Són Jalar Haram, del pintor Jesús Led; Pintura de paisatge, de Gerard Torres Sanmartí; i Traç i color de la ciutat viva, de Josep Ubia. A més, s’hi suma la mostra Territoris en tensió, de l’Associació d’Artistes Plàstics de Sabadell (AAPVS).

Només d’entrar a l’Acadèmia, el visitant se submergeix en escenes costumistes i paisatges de Sabadell a vista d’ocell. Una família divertint-se i un nen amb una samarreta del Bayern de Múnich. Un retrat d’un guanyador anònim d’un torneig de billar del desaparegut bar Snooker. A prop, una escena on el pintor apareix autoretratat amb un parell d’amics en un indòmit paisatge de Mongòlia. Hi ha un gos dormint i, al costat, un arbre amb ampolles de vidre a les branques, un toc surrealista a l’escena. Totes les imatges estan pintades amb el mateix particular estil. Són quadres molt realistes en què, si t’hi acostes, perceps el traç difús de les pinzellades. És molt recomanable desviar-se del Passeig només per entrar a la sala.

[caption id="attachment_332245" align="alignnone" width="700"] Jesús Led / JUANMA PELÁEZ[/caption]

La mostra de l’AAPVS a l’escala del recinte vol reflexionar a través d’obres completament diferents –quadres, fotografies, escultures, objectes– sobre “les lluites i territoris que configuren el món contemporani”.

Més endavant, a la sala Cub d’Assaig, es pot veure com Gerard Torres aprofita residus generats durant el procés de creació d’obres artístiques com a material per a crear quadres nous. La galeria Sis li ha emmarcat amb un lleuger volum les fantàstiques obres, que evoquen paisatges abstractes a partir de partícules granítiques de pintura, una cubeta de grafiti trossejada o retalls de paper on algun dia enrere va provar-hi els pinzells. Torres ha basat part de la seva carrera artística en aquests “residus productius”, que no deixen de ser proves, accidents i errors que s’acaben convertint en art. “És al final de l’operació, quan tot sembla haver-se ignorat, que sorgeix una nova realitat, un nou paisatge”, diu sobre la seva obra el Doctor en filosofia per la Universitat de Bejing i crític d’art Wen Feng Zije.

[caption id="attachment_332247" align="alignnone" width="700"] Gerard Torres Sanmartí / JUANMA PELÁEZ[/caption]

Al final, a la Sala II, viatge cap a un altre món absolutament diferent. Són trossos d’urbs enèrgicament acolorides, amb una enorme força expressiva. L’obra de Josep Ubia combina “l’espontaneïtat dels urban sketchers” amb la pintura a l’oli per retratar el Parc Güell, Venècia, Sabadell o una panoràmica de Barcelona.

[caption id="attachment_332246" align="alignnone" width="700"] Josep Ubia / JUANMA PELÁEZ[/caption]